• Breaking News

    05 November 2016

    Apa yang anda perlu tahu mengenai insurance perubatan di Malaysia

    insurance perubatan di Malaysia

    Apa yang anda perlu tahu mengenai insurance perubatan di Malaysia | Untuk pengetahuan pembaca blog insurancenyawa, terdapat 3 jenis polisi di negara kita. Iaitu hospital dan insurance pembedahan, penyakit kritikal atau insurance penyakit kritikal dan insurance penjagaan jangka panjang. Dan bagi ketiga-tiga jenis insurance ini apakah yang paling terbaik?

    Ramai agent insurance akan mengesyorkan kita untuk mengambil ketiga-tiga jenis insurance ini. Namun, jika anda berhadapan dengan masalah kewangan, anda boleh sahaja memilih kad perubatan yang merangkumi rawatan di hospital dan insurances pembedahan, termasuk untuk kecemasan.

    Apabila anda ingin membuat perbandingan faedah yang ditawarkan oleh kad perubatan anda, sila berikan tumpuan kepada had bilik, elaun harian, pra-kemasukan ke hospital, had tahunan dan had seumur hidup.

    Bagi mereka yang mempunyai tanggungan ibu bapa, pasangan yang tidak mempunyai pendapatan, dan anak-anak, adalah sangat penting untuk memastikan insurances hayat anda datang dengan “disability” (menyediakan aliran pendapatan tahunan) dan “dread disease” (mengkompensasi anda sekali gus) sekiranya berlaku hilang upaya kekal (TPD) dan apabila anda dimasukkan ke hospital. Sekiranya berlaku kehilangan pendapatan, ini akan membantu keluarga anda dari segi kewangan.

    Kebanyakan orang membuat kesalahan dengan membeli insurances perubatan semata-mata berdasarkan premium. Walaupun premium adalah penting, ia tidak seharusnya menentukan polisi insurances yang kita perlukan. Adalah sangat penting untuk mendapatkan perlindungan yang terbaik untuk diri kita.

    Setelah anda mengenal pasti apakah jenis insurance yang terbaik untuk anda, dan bayaran bulanan yang anda mampu dalam premium, anda boleh mula membeli polisi insurances kesihatan. Sekali lagi, antara perkara yang perlu diambil perhatian adalah had bilik, had tahunan dan had seumur hidup.

    Juga sangat penting untuk anda mempertimbangkan perlindungan rawatan pesakit luar sebelum dan selepas dimasukkan ke hospital, kerana ini juga boleh menjadi jumlah yang sangat besar. Tanpa perlindungan ini, sebelum atau selepas dimasukkan ke hospital pesakit luar, anda mungkin perlu mengeluarkan wang dari poket anda sendiri.

    Jika syarikat insurances anda mempunyai hubungan langsung dengan hospital, anda boleh memilih untuk kemudahan rawatan tanpa tunai (bergantung kepada pelan anda). Urusan itu akan menjadi tidak menyakitkan dan anda tidak perlu bimbang tentang bayaran dan dokumentasi apabila anda baru pulih di atas katil hospital.

    Dalam erti kata lain, anda tidak akan perlu membayar apa-apa wang (bergantung kepada pelan anda) dan tuntutan akan terus diselesaikan oleh syarikat insurances anda. Dan ia juga menjimatkan kerumitan untuk pembayaran balik wang anda.

    Memilih syarikat insurance yang menawarkan kemudahan kemasukkan ke hospital tanpa tunai adalah yang terbaik untuk anda. Terutamanya yang terletak berdekatan lokasi anda. Jika anda mempunyai doktor pilihan anda sendiri atau pakar berkaitan, sila periksa dengan pihak insurance untuk melihat jika senarai doktor pilihan anda berada dalam rangkaian insurance tersebut.

    Walau bagaimanapun, kebanyakan orang tidak mempunyai masa atau kepakaran untuk memahami terma yang mungkin mengelirukan kita mengenai polisi insurances. Untuk memudahkan perkara itu, di sini adalah beberapa perkara penting yang anda perlu perhatikan dalam polisi anda. Untuk menjadikan ianya lebih mudah, anda boleh bertanya kepada agent insurance anda untuk memperlihatkan senarai ini kepada anda.

    Insurance bersama.

    Insurance bersama merujuk kepada peratusan daripada kos rawatan perubatan anda yang anda perlu bayar. Sebagai contoh:

    Kos purata angioplasti koronari (PTCA) = RM28,830
    Insurance cover (90%) = RM25,947

    Kita perlu membayar (10%) = #RM2,883#

    Untuk memilih premium yang lebih rendah, pertimbangkan dengan insurance bersama. Insurance bersama memerlukan anda untuk berkongsi sekurang-kurangnya 10% daripada kos rawatan dengan syarikat insurance.

    Deductibles.

    Tidak seperti co-insurance atau co-pembayaran, yang boleh ditolak tahunan tidak berdasarkan peratusan bayaran oleh diinsuranskan. Ia adalah berdasarkan kepada jumlah minimum yang perlu dibayar pelangan terlebih dahulu untuk semua rawatan yang dilindungi sebelum syarikat insurance mula untuk menampung semua perbelanjaan berikutnya untuk rawatan. Contohya:

    ditolak tahunan tetap = RM2,000
    kos rawatan tahunan = RM5,000
    syarikat insurance bayar = RM3,000

    Kita perlu membayar = #RM2,000#

    Jaminan pembaharuan.

    Adalah dinasihatkan untuk memilih polisi yang menyediakan jaminan pembaharuan, terutamanya apabila anda berada berusia (di atas 50 tahun). Walaupun jaminan pembaharuan adalah tertakluk kepada terma dan syarat yang dinyatakan di dalam polisi, ia akan memberikan keseluruhan perlindungan walaupun penyakit baru di diagnosis.

    Kunci untuk memilih polisi yang terbaik bukan sahaja mengenai premium yang anda bayar tetapi apa yang bakal anda dapat darinya. Sebaik-baiknya, anda perlu mendapatkan polisi insurance yang bukan sahaja mencukupi tetapi juga memberikan keperluan penjagaan kesihatan kepada anda jika dan apabila diperlukan.

    Luangkan sedikit masa untuk membandingkan dan memilih nilai insurance perubatan dan kesihatan anda yang terbaik supaya anda tidak perlu bimbang di kemudian hari dan hanya memberi tumpuan kepada pemulihan anda.

    No comments:

    Post a Comment